tisdag 21 juni 2016

Veckans bokbloggfråga - yrken

Veckans bokbloggsfråga från Barnboksbloggen lyder så här;

Finns det några böcker som skildrar ditt yrke? Och finns det några böcker som du läst där du blivit nyfiken på ett helt annat jobb än det du jobbar med? Eller kanske någon bok som gjort dig totalt osugen på ett visst yrke? 

Jag är sjuksköterska och har läst många böcker om sjuksköterskor eller som utspelar sig i sjukhusmiljö. När jag var ung läste jag en del Cherry Ames böcker. Kan väl inte peka ut någon som jag har läst nyligen så men en hel del deckare utspelar sig i sjukhusmiljö tex "Sista jouren" och etc av Karin Wahlberg och "Dödens pendel" och etc av Jonas Moström. Deckare verkar utspela sig i sjukhusmiljö ofta kan ju bero på att författarna har anknytningar tex Anna Jansson och Helen Tursten är båda sjuksköterskor tex.

Ett yrke som jag har blivit mycket intresserad av och gärna skulle vilja jobba som är ett som ochså finns i en del deckare, tex Val McDermids serie om Carol Jordan och Tony Hill och det är profilerare. Jag gillar den psykiska biten hos en förövare, vad är det som gör att de gör det de gör och vad driver dem till att göra något som alla människor inte skulle göra. Det är väl den orsaken jag gillar att läsa om andra världskriget och nazisterna, för hur kunde de högt uppsatta komma på något så grymt och sen få en hel nation att ställa upp på det???

Ett yrke jag blir helt osugen på efter att ha läst om det finns det inte, sen finns det ju yrken jag vet jag inte vill jobba med men det är ju en annan fråga...

1 kommentar:

  1. Ja, det finns en hel uppsjö av böcker som utspelar sig i sjukhusmiljö. Profilerare låter faktiskt intressant!

    SvaraRadera