torsdag 22 september 2016

The One Book Tag

Jag tillbringar ju min mesta tid på Youtube just nu känns det som, och där hittade jag Vargnatts video om The One Book Tag, och tänkte att jag vill också göra den, men det blir ingen video utan jag skriver mina svar istället.


Mina svar kommer här:

1. Vilken bok fick dig att börja läsa? 

Kulla-Gulla och jag började läsa dem själv för jag orkade inte vänta på att mamma skulle få tid att läsa för mig. 

2. Hur länge sedan är det du läste boken? 

Jag var väl i tioårs åldern, så det är snart 40 år sen.

3. Hur upptäckte du boken?

Jag hade nog fått boken av någon, och sen började mamma läsa högt ur den för mig.

4. Vad heter huvudkaraktären i boken? 

Enkelt och det vet väl alla. Kulla-Gulla.

5. Vad handlar boken om? 

Om den fattiga föräldralösa flickan Kulla-Gulla som kommer till en fattig statarfamilj.


6. Kommer du ihåg minst två bikaraktärer?

Oj, oj att komma ihåg bikaraktärer är svårt, i alla fall till namn. Jag minns i allafall barnen i statarfamiljen och då speciellt den yngsta flickan och den äldsta killen som är närmast Kulla-Gulla i åldern.

7. Gillade du boken eller gjorde den dig besviken? (Fick den dig att börja läsa för
att den var bra eller var den så dålig att du började leta något bättre?)

Jag gillade boken, så det slutade med att jag läste hela serien.

8. Skulle du vilja läsa om den eller har du gjort det? 

Jag skulle verkligen kunna tänka mig att läsa om den, och läst om den gjorde jag ett par gånger i ungdomen.

9. Har du läst något annat av samma författare? 

Nej, inte förutom hela serien om Kulla-Gulla.

Detta är en lånad bild från internet, men det visar precis den upplagan jag äger. 

1 kommentar: