lördag 1 oktober 2016

The walking dead vol 1 Tills döden skiljer oss åt av Robert Kirkman och Tony Moore

En epidemi av apokalyptiskt format har svept över världen och väckt de döda till liv. Smittan har på bara några månader fått civilisationen att kollapsa; kvar finns inga myndigheter, inga affärer, ingen post eller kabel-tv.

En av få överlevande i denna skrämmande framtid är Rick Grimes. Alldeles nyss var han en fridfull amerikansk småstadspolis. Skild från sin familj får han kämpa på liv och död för att försöka finna sin fru och sitt barn. Vilka är egentligen farligast? De döda eller de levande?

I en värld befolkad av döda tvingas vi till slut att börja leva ...

Ur författarens förord:

The Walking Dead vill jag utforska hur människor hanterar extrema situationer och hur de här händelserna får dem att förändras. Jag ser på det här långsiktigt. Ni ska få bevittna hur Rick förändras och mognar - så pass mycket att när ni ser tillbaka på det här albumet så kommer ni inte ens att känna igen honom. Jag hoppas att ni ser fram emot ett vindlande och omfattande verk, för det är vad det här är tänkt att bli.

Allt i den här serien är ett försök att visa händelsers naturliga utveckling, sådant som jag föreställer mig skulle uppstå i situationer som de här. Och det är personerna som driver detta framåt. Hur dessa personer tar sig till ett ställe är långt mycket viktigare än att de tar sig dit. Jag hoppas ge er speglingar av era vänner, era grannar, era familjer och er själva; och i det här verket visa hur man reagerar på dessa extrema situationer.

Robert Kirkman, 2004

Text hämtad från Bokus

Precis som jag skrev i inlägget igår så började jag läsa seriealbumet "The walking dead" och pga att seriealbum är snabblästa så har jag redan läst ut den. Och fast jag skrev igår att jag knappt kom ihåg handlingen från de första säsongerna för det var så länge sedan jag såg TV-serien, kom jag ändå ihåg detta men det kan väl bero på att de första avsnitten sätter större märke i minnet pga de ändå gjorde att jag gillade serien och har fortsatt att titta. Ska bli kul om se att resten av seriealbumen följer handlingen i TV serien. För jag kommer vekligen att läsa fortsättningen.

1 kommentar:

  1. Jag hade en del av de här seriealbumen men jag har gett dom vidare till min systerson :)

    SvaraRadera