torsdag 24 november 2016

Reader Problems Book Tag


1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?
Ja, det var klurigt. Det beror ju helt på vilket humör jag är på.



2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?
Om jag inte gillar den överhuvudtaget så ger jag upp den. Fast om jag är lite intresserad av den vill jag nog läsa klart den. Men jag är en slalomläsare så det kan hända att den bara blir liggande medans jag läser något som jag tycker bättre om.



3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall? 
Jag brukar inte ha läsutmaningar, inte mer än att jag skriver upp vilka böcker jag läser, och visst är det kul om det skulle bli fler lästa än året innan eller så, men brukar bara läsa utan att ha någon form av utmaning.



4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?
Det är väl finare om omslagen skulle matcha om man har samlat på en serie, men egentligen bryr jag mig nog inte om det.


5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?
Är det meningen om att jag ska lista någon som inte heller gillar en bok som alla hypar här, fattar faktiskt inte frågan annars. Och då har jag väl inget svar.



6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?
Nja, nu brukar jag inte läsa böcker så där jätte ofta offentligt pga jag inte kan läsa åkande buss, tåg eller liknande pga åksjuka. Har dock lyssnat på ljudböcker,,, men gråter sällan och om jag skulle göra det så skulle jag nog sluta lyssna och försöka ta mig samman. Och hoppas att ingen skulle reagera på det. (Skämms???)


.
7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?
Om jag inte minns någonting av händelsen i föregående bok, så läser jag om. Annars om jag har lite minnen så räcker det med att försöka läsa någon recension eller någon sammanfattning som finns om boken. Och ibland brukar minnet komma tillbaka när man läser om karaktärerna igen.



8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?
Opps, jag är faktiskt den som gärna lånar ut böcker, vill hellre att andra läser det jag gillar så jag kan få diskutera boken med dem. Så jag vet verkligen inte hur jag skulle kunna säga nej till någon.



9. Du har plockat upp 5 böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässlump? 
Låter tiden har sin gång, gör annat för rätt som det är så läser jag massor igen. Och sådant som kommer emellan är att titta på TV-serier, filmer, youtubeklipp och lyssna på musik
.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?
Jag är ju den där som inte samlar på mig böcker, just för att det är en ekonomisk omöjlighet. Utan jag är en mer bibliotekslånare, och om jag köper en bok är det för att biblioteket inte har den och jag inte kan komma åt den boken jag så gärna vill läsa på annat sätt.



11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?
Usch ja, det där tar alldelse för länge, skulle behöva läsa dem snabbare, många har funnits där i många år.












1 kommentar:

  1. Den där sista frågan är du nog inte ensam om :) Vi är nog många bokbloggare som har böcker stående lite för länge :P

    SvaraRadera