söndag 18 december 2016

Recension av två grafiska romaner

Mamette - änglar och duvor av Nob
Rund och med håret i en knut – så som vi ofta tänker oss gamla damer men Mamette är en mormor som har glömt bort att bli gammal. Hon är nyfiken på livet och hänger med varierad framgång med i teknikens utveckling. Kvarterets ungar får sig kanske en uppsträckning i hyfs av Mamette ibland men i utbyte lär hon sig de senaste SMS-förkortningarna.
På parkbänken sitter Mamette och den grälsjuka Fröken Pinsec, och livligt och med en stor portion humor filosoferar över livet. I duvornas paradis (som lika gärna kan vara skyddsänglar) ger de oss en humoristisk bild av hur vi lever. Här är tanten som åker skateboard med dra-matenväskan – Mamette kommer att ta dig med storm. Text från Adlibris.
En liten mysig bok om Mamette, som inte är en sammanhängande berättelse utan mer som små ankedoter ur hennes liv. Det var kul att få ha läst eftersom andra har skrivit på sina bloggar om den.
Sturemordet av Jakob Nilsson (ursprungsromanen är skriven av Stieg Trenter).
Harry Friberg som befinner sig på Sturebadet, när en död kropp plötsligt faller ner genom glastaket. Mordoffret visar sig vara förläggaren Erik Karman. Spåren leder bland annat till utlandet och en rad händelser som involverar unga kvinnor. Harry Friberg tar sig an utredningen och rör sig, som vanligt, hemtamt i genuin Stockholmsmiljö på sin jakt efter mördaren. Detta är den tredje Stieg Trenterdeckaren som Jakob Nilsson omvandlat till en lika vältecknad som spännande tecknad serie i bästa Tintin-manér. Och frågan är om inte Jakob Nilsson i bild är en lika mästerlig stockholmsskildrare som Stieg Trenter var i ord. Dramat har även gått som följetong i Dagens Nyheter under det senaste året. Text från Adlibris.
Denna däremot var lite kul att upptäcka som grafisk roman, pga jag läste Stieg Trenters orginal som ung, och gillade verkligen fotograf Friberg som deckare. Hade även en liten crusch då som ung vuxen och i övre tonåren. Fast jag skall väl säga att läsa som bok är bättre även om den är bra även i denna form. Fast nu kan ju mitt omdöme angående boken vara lite tillstukat utav tiden som har gått sen jag läste den.