fredag 30 december 2016

Tillsammans med Kulturkollo listar jag 2016

Lånar denna från Kulturkollo 
Kturkollo utmanar oss att lista 2016, de har lämnat lite svar på en lista, man kan välja utifrån den eller ta egna förslag. Sä här kör vi:

Årets mest oväntade: Leona, tärningen är kastad av Jenny Rogneby, handlingen var verkligen inte som man trodde i början utan det kullkastade allt när man fick veta vad som skedde.

Årets klassiker: Romeo och Julia av Shakspear, alltid tyckt att den slutar så sorgligt, varför ens lura familjen att hon har begått självmord utan att veta att Romeo först vet vad hon tänker göra, men det är väl det som är tanken att det ska vara en tragedi.

Årets kvinnokamp: Att vara kvinna av Catlin Moran

Årets obehagligaste: Liv av Mikaela Blev, fast inte hela boken men lite över hur ett ungdomsgäng uppför sig i denna bok.

Årets dystopi :Maze  Runner och I vansinnets öken av James Dashner, Jag tyckte mer om dem än jag trodde jag skulle göra först men jag gillar verkligen inte vuxna som testar barn och ungdomar i ett psykologiskt test som det görs i dessa böcker.

Årets grafiska: Saga av Vaughun och Fiona Stables, har inte läst så många grafiska romaner tidigare än detta år, och denna SciFi bekantskap var dn bästa i år.

Årets nya bekantskap: Siri Pettersen med Odinsbarn och Röta, väntar till att få läsa sista delen. 

Årets tegelsten: Eld av Mats Strandberg och Sara BergmarkElfgren, nog den enda tegelsten jag läste i år, men även den bästa.

Årets återseende: Harry Potter, har länge tänkt att läsa om dem, och då tänkt att göra det på engelska och nu blev det den illustrerade Harry Potter and The Philosopher´s Stone jag läste.

Årets huvdperson: Trisha McFarland, hur en sådan ung liten flicka klarar av att överleva i skogen när hon går vilse, King beskriver henne så väl hur hon tänker och handlar i Flickan som älskade Tom Gordon.

Årets kan-inte-släppa-den: Susans Ee böcker Änglafall och Världen efter, var sträckläsningsböcker för mig i år.

Årets skämskudde: Ingen bok egentligen men alla cruschar jag har haft under året på alla dessa unga killar/män. 

Årets debut:Varma kroppar av Isaac Marion (för mig i alla fall)

Årets kyss: Kanske inte kyss men kärlekspar Jakob och Emma i Ransom Riggs serie om Miss Peregrinnes besynnerliga barn.

Årets citat: Inte från en bok, men är lite igenkänning för mig ; Problemet med att vara empatisk är att man tycker synd om skitstövlar också. (Okänd).

Årets förlag: Mordenista, för hur många recensions exemplar har de ej gett mig i år?

Årets pristagare: Bob Dylan, blev lika överraskad som alla andra att han fick Nobelpriset, men tycker inte personligen att det var helt fel.

Årets serie: Månkrönikan av Marissa Meyer, har läst tre av böckerna i år, och en bättre serie finns inte.

Årets TV-serie: Scream, jag verkligen älskar den, och väntar på att säsong tre ska släppas. Och här återfinns en av mina crushar. 

Årets titel:Liv i överflöd av Kristina Appelquist, den är fin på något sätt.

Årets låt: Här finns många att välja på, men denna kanske Don´t let me down Chainsmoker ft. Daya

Detta var ett litet axplock av detta år som jag valde ut, skulle nog mycket väl kunnat vara andra eller fler svar på många av frågorna, Och för någon vecka sen svarade jag även på en Tag där jag även har listat lita av året som har gått.  Year-End Superlative Tag .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar