tisdag 11 april 2017

Kulturkollos utmaning - om tid


I veckans utmaning från kulturkollo efterfrågas:

Vilken är din bästa bok, film, tavla eller tv-serie som på något sätt behandlar temat tid?

När jag funderade först kom jag inte på något sen kom jag tänka på en serie som jag tyckte var verkligen intressant när jag var barn och det var Sven Wernströms serie om Trälarna som utspelar sig från 1000-talet till 1900-talet, och visar hur just trälarnas liv i Sverige har ändrats under tidens gång. Fast nu är det länge sedan jag läste den men vet att jag gillade den då. Nu läser jag gärna historiska faktaböcker men mer sällan som är uppbyggda som romaner,

"Det här är historien om trälpojken Halte. Han hette inte så. Trälar har inte namn, de har bara benämningar. Den som är mörk kallas Sote, den som är tung kallas Klumpe, den som är puckelryggig kallas Knytle. Trälpojken kallades först bara Den Lille, eftersom han var minst på gården."Så börjar Trälarna, den storslagna historien om Sverige från vikingatid till våra dagar.Sven Wernströms epos, läst och älskat av tusen­tals ungdomar, är belönat med Heffaklumpen och Nils Holgersson-plaketten. Nu för första gången i pocket. (Och hela serien i samma)

Kom tänka på en TV-serie där man kanske kan tala om att tiden har en stor roll och det är Doktor Who, Doktorn själv är ju en TimeLord och har fått möjligheten att åka genom tid och rum för att hjälpa till. 




4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken eller sett tv-serien men hört många lovorda serien.

    SvaraRadera
  2. Trälarna, visst blev det också en tv-serie. Den var lite otäck tror jag.

    SvaraRadera
  3. Trälarna läste jag i min ungdom och vad jag minns så gillade jag den.

    SvaraRadera
  4. Älskar Doctor Who! Och minns att jag tyckte mycket om Trälarna när jag läste den.

    SvaraRadera