tisdag 4 april 2017

Tisdagsutmaningen kulturkollo - husdjur

I veckans tisdagsutmaning hos kulturkollo skriver de:

Om du kunde få ett husdjur du läst om i någon bok eller sett om i någon film till ditt alldeles egna och väldigt verkliga husdjur? Vilket hade du valt då och varför?

Och detta var en svår fråga för jag har läst en hel del om husdjur i böcker som jag har gillat och jag tror att det får bli tre stycken jag skriver om...(tror faktiskt ändå att Lassie slår de andra).


  • Lassie (Eric Knight) - och detta är en så mysig hund, om inte bara klok och trogen utan en sådan härlig pälsboll hon är, krama och gosa med henne. Och skulle jag råka illa ut skulle jag kunna räkna med att hon på något sätt räddar mig.
  • Svarten (Anna Sewell) - den hästen + andra hästar jag läste om fick mig att vilja rida, men det blev bara en dröm. Och även här skulle jag kunna räkna med att bli räddad av honom om det skulle behövas. 
  • Cléo (Jan Mårtensson) - Homans katt verkar vara som en katt ska vara, hon som bestämmer och är en riktig kattgudinna. Fast  jag är inte riktigt inne på just siameser, tycker vanliga bondkatter faktiskt är finast.


5 kommentarer:

  1. Min pappa skulle lätt välja Lassie om han fick. Jag håller nog med lite om den faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på Lassie och Båtsman, men de är ju så stora ;)

    SvaraRadera
  3. Svarten ja! Och en annan svart häst, Farleys Svarta hingsten drömde jag om att dundra fram på :)

    SvaraRadera
  4. Svarta hingsten var jag också mycket förtjust i

    SvaraRadera
  5. Svarta hingsten köpte jag som film för att se med våra barn, den var betydligt mer gripande än jag mindes, men väldigt bra.

    SvaraRadera