tisdag 4 juli 2017

Bodenfallet av Bodström & Lampers

I maj 2013 hittas en 20-årig flicka död och styckad i en skog utanför Boden. Hon har varit försvunnen i nästan tre veckor. En misstänkt gärningsman grips men förnekar all inblandning i hennes död. Polisutredningens uppgift blir att försöka få fram alla svar, men trots ett intensivt arbete återstår fortfarande en mängd stora frågetecken när rättegången ska börja: Vilken var egentligen dödsorsaken? Var mördades flickan? När skedde mordet och styckningen? Var fanns mordvapnet? Och var det egentligen ett mord?
Trots detta döms en ung man för dådet i såväl tingsrätt som hovrätt. Men var det rätt person som dömdes eller handlar det om ett justitiemord? Och hur mycket av sanningen kom egentligen fram i domstolen?

I den här första boken i serien Svenska brott - med inträngande och förklarande beskrivningar av polisarbetet och rättsprocessen i kända svenska kriminalfall - följer vi ett fall som fortfarande är mycket omdiskuterat. Författarna ger i egenskap av brottmålsadvokat och erfaren journalist en initierad skildring av förundersökningen och rättegången och förklarar de olika aktörernas roller och agerande.
Text och bild från Bokus.

De senaste tiden har jag verkligen fastnat i att höra/se och läsa om verkliga brottsfall, och just denna av Bodström, advokat och politiker, och Lampers Kriminaljournalist som har jobbat med SvTVs Veckans brott, valde jag att läsa den. Och denna bok var tillräckligt intressant för att jag vill läsa den, och även fler böcker (Trippelmordet i Uddevalla) av dem. Dock har jag läst andra böcker som jag har fastnat mer i än denna. 

Denna bok får även ingå i Kaosutmaningen som en bok med flera författare.

2 kommentarer:

  1. Gillar du att lyssna på sånt så kan jag tipsa om Mordpodden :) Den håller jag på att lyssna på just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen bra podd det där, har tyvärr hunnit lyssna på alla avsnitt. Likaså med Svenska mordhistorier(ett snäpp sämre än mordpodden)

      Radera