tisdag 25 juli 2017

Uppgång & fall av Liv Strömquist

VARFÖR TAR INGEN tag i det globala problemet med extrem rikedom? Varför influeras andliga sökare av österländska läror när de vill vara mindful när vårt västerländska kapitalistiska system är totalt historiskt överlägset när det gäller att leva i nuet? Varför kände Chris ONeill omedelbart något alldeles särskilt för prinsessan Madeleine? Varför avskyr Annie Lööf Robin Hood? Liv Strömquists nya bok Uppgång och fall handlar om kapitalism, klass och pengar. Äntligen är Liv Strömquist tillbaka med ett seriealbum fullspäckat med fakta, tankeväckande formuleringar och en oerhörd humor. Med i albumet är även serien »End extreme wealth« som ursprungligen gjordes för The Knife. Serien har rönt stor internationell uppmärksamhet och kommer nu för första gången ut i en omarbetad svensk version. Med Uppgång och fall visar Liv Strömquist återigen upp sin mästargren: skarpsinnig samhällskritik och komisk timing.
Text och bild hämtad från Adlibris sida.

Denna blev bara läst för jag skulle ha tag på en som inte var fiktion i grafisk roman form när jag tänkte vara med i en readathon om graphic novell, som några booktubers anordnade i juni, men sen slutade med att jag inte var med i den. Och Liv Strömquist hade jag tänkt att läsa något om för jag har hört mycket gott om henne. 
Så då läste jag den ändå innan den skulle lämnas tillbaka till biblioteket, den var inte helt dålig, utan det var lite kul att läsa om Strömquist  samhällskritik och lite saker tror jag till och med jag lärde mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar