söndag 27 augusti 2017

Krig och fred av Leo Tolstoj

Beskrivning från Wikipedia.Romanen handlar om flera aristokratiska ätter, familjerna Bezuchov, Bolkonskij och Rostov och deras inblandning i historien 1805-1813, särskilt under Napoleons invasion av Ryssland. Den ryska texten är indelad i fyra böcker (femton delar) och två epiloger. De första två tredjedelarna av romanen innehåller ren fiktion, medan de senare delarna och epilogerna innehåller högst kontroversiella delar om krig, politisk makt, historia och historiografi.

Mina tankar
Denna klassiker har jag väl alltid tänkt att läsa någon gång och tyckte att det var en bra idé när jag förstod att två booktubers skulle läsa den i en read-a-long under juni/juli, så då läste jag den med. Och även om det är en stor bok med mycket text, så gick det lätt att läsa den när det blev ca 6 kapitel per dag och ca 30 min per dag att läsa. Sen är boken tung även i sin berättelse för det handlar om flera personer och krigsskildringar och mycket annat. Fast jag gillade faktiskt läsningen, även om jag inte riktigt brukar gilla att läsa krigsskildringar, men det hände så mycket mer både under de kapitlen och de övriga kapitlen i "salarna" under fredstiden. Många karaktärer var det att hålla rea på och en del tyckte jag bättre än andra att läsa om. Tex Maria Bolkonskaya, Natascha Rostova .....
(Här finns en länk till SVT med ett släktträd.)


1 kommentar: