onsdag 2 augusti 2017

Sword Princess Amaltea (1) av Natalia Batista

Detta seriealbum köpte jag på bokrean förra året utifrån att jag hade hört mycket om det, mest för att det slänger om könsrollerna. Här är det kvinnorna som leder och styr riket och hemmen och männen står i köket och lagar mat. Amaltea är en prinsessa som är på uppdrag att rädda prinsen från draken och gifta sig med honom och få halva drottningdömmet.

Berättelsen känns igen förutom att könsrollerna är omvända. Jag gillar det konceptet fast den känns lite väl för "smörig", Manga tecknarstilen är precis som man tycker den ska vara, men alla är så vackra (jag har faktiskt svårt att förstå ibland att det kanske är en manlig person jag ser = fast det ska väl visa på byta könsroller, för att det ska föreställa en så kallad ....kommer inte på ett ord som beskriver vad jag menar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar