söndag 31 december 2017

Middagsmörker av Charlotte Cederlund

Idijärvi sameby ligger undangömd i de norrländska skogarna, långt bort från all civilisation. När sextonåriga Áilis pappa dör i cancer tvingas hon flytta dit för att bo tillsammans med sin morfar som hon aldrig tidigare träffat. Välkomnandet blir svalt och Áili känner sig som en främling bland snö och renar. Men så börjar mystiska saker hända i byn, saker som borde vara omöjliga och som bara kan förklaras med den magi som är direkt knuten till Áilis samiska arv. Snart är hon indragen i en flera hundra år gammal konflikt, en konflikt som riskerar att skada de hon bryr sig om. De få som finns kvar.

En välskriven debut av Charlotte Cederlund som bygger en spännande historia som grundar sig i samisk mytologi med inspiration av contemporary fantasy.
Bokomslag och beskrivning från Adlibris sida.

En bok som var med i utmaningen 3x3 under året som gått och till slut fick jag läst den och jag ångrar verkligen inte att jag bestämde mig för att läsa denna. För så bra den var, fantasy som baseras på samisk kultur. Jag gillar detta sätt att väva in kunskap, för mig som inte har en aning om den samiska kulturen eller hur det är att vara same. Ett plus är att det även är ett par starka kvinnliga karaktärer i den, Álli och Olivia. Och att vänskapen verkar så genuin dem emellan. Kommer verkligen att se framemot att få läsa fortsättningen i denna serie.
Något som var lite mindre bra var att jag lyssnade på den som ljudbok och jag inte riktigt klarade av dialekten (en samisk antar jag) men inte så illa att jag inte klarade av att lyssna men lite irriterande var det.

Denna bok kan jag även räkna in i kaosutmaningen, sista lästa bok för i år i den utmaningen, som nr 33 som utspelar sig norr om Uppland.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar