lördag 9 december 2017

Read-a-long The Hate U Give #2

Detta är andra delen i read-a-longen som Nelly håller i om boken The Hate U Give av Angie Thomas, så har du inte läst boken så är det SPOILER varning härmed.

Länkar till de andras tankar om boken och den del (kap 9-16) vi har läst till idag:
Nellons bokblogg
I regnet
Resa i böckernas värld

Boken fortsätter att skildra en hemsk verklighet, för den visar ju verkligen hur det är, även om vi inte själv upplevt det, men allt man ser och hör om detta om de svartas tillvaro i USA, skildras ju på likadant sätt.
Jag är ändå glad för Starr att hon vågar nu säga sin mening, även om det både ger verkningar på hur hon mår och hur hennes familj och vänner mår och reagerar på det.
Att hon inte har berättat om Chris för sin pappa tror jag inte bara bror på det att han är vit, utan att hon helt enkelt dejtar någon. För en del pappor har svårt att ta in att deras döttrar växer upp och blir stora.
Sen polisernas behandling av hennes pappa för att hon inte ska vittna....och även innan den händelsen tänkte jag på denna musikvideo (knuten hand=the Black Power Mowment). Och även de scenerna jag har sett tidigare i år när jag har tittat på Netflixserien The Pepole vs OJ Simpson och även dokumentären som svt visade om O J Simpson: Made in America.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar