tisdag 26 december 2017

Sköldpaddor hela vägen ner av John Green


Aza Holmes är egentligen inte så intresserad av att ge sig in i jakten på Russell Pickett, den försvunne multimiljardären som jagas av FBI. Men 100 000 dollar i belöning gör att Daisy - hennes bästa, enda och fullständigt orädda vän - har andra planer. "Krossa hjärtan, Holmesy, inte drömmar" är Daisys mantra.

Tillsammans navigerar de båda det korta avståndet över floden och det avgrundsdjup som skiljer dem från Picketts lyxiga egendom.

I det gigantiska huset bor nu bara Picketts söner, Davis och Noah. Davis som Aza kände när de var små. Davis som aldrig kan lita på att någon gillar honom för den han är eller om det är pappas pengar som lockar. 

Men med Aza kan han vara lugn. Hon bryr sig inte om belöningen och hennes tvångstankar upptar det mesta av henns tankar. De snurrar i en allt snabbare spiral som inte går att bryta eller styra. Alla bakterier som finns, alla sätt som de kan komma in i kroppen och hur man kan dö av dem. Alla bakterier som finns i en människas saliv, som byter mun vid en kyss ...

Till denna berättelse hör också Daisys framgångsrika fanfiction om Chewbacca och en tuatara som kan bli både mycket gammal och mycket, mycket rik. 


Sköldpaddor hela vägen ner förmedlar John Green känslan i att leva med den typ av tvångstankar och psykisk ohälsa som har påverkat hans eget liv sedan barndomen. Och hur omgivningen inte riktigt kan förstå hur det är, hur folk väntar på att man bara ska ta sig samman. Det är jobbigt att vara människa, men ibland är det uthärdligt eller till och med roligt.

Bokomslag och beskrivning av boken hämtad från Bonniers Carlsens hemsida. Sen får jag tacka så mycket för deras e-bok som jag fick som recensionsexemplar.





Det tar tyvärr emot för mig att läsa e-böcker, så jag blev rätt nöjd när jag fick lånat den från biblioteket, det är den som är på bilden ovanför, jag ville så gärna visa hela omslaget för den där stapeln med sköldpaddor påminner om en gran tycker jag nu i jultider.
Sen slutade det med att jag faktiskt lyssnade på den under mitt julstök igår. Och jag lyckades lyssna på hela boken under en dag. 
Då kan man förstå att jag tyckte om den här, den skildrar en ung flicka och hennes ångestproblematik jättebra, det är till och med så att kärlekshistorien kommer i skymundan.

1 kommentar:

  1. Nyfiken på den här just för att den tar upp psykisk ohälsa.

    SvaraRadera