söndag 14 januari 2018

Coraline av Neil Gaiman

Coraline är en modern klassiker inom fantasy. Den har ibland jämförts med Alice i underlandet. Den lilla flickan Coraline och hennes föräldrar flyttar in i ett konstigt hus. Där bor fröken Spink och fröken Kraft, en gammal man som tränar en mus-cirkus ingen får se. Och så finns en dörr som kanske inte leder någonstans. Men när Coraline tittar efter hamnar hon i en spegelvärld. Där träffar hon en kvinna som presenterar sig som hennes "andra mamma". Hon vill att Coraline ska stanna för evigt. 

Neil Gaimans ungdomsbok förtrollar och skrämmer läsare i alla åldrar. Den har belönats med flera priser och dessutom rönt stora framgångar som animerad film.
Bokomslag och beskrivning hämtad hos Bokus och Adlibris.

Detta var en bok jag har tänkt läsa länge och så blev det första hela boken jag läste i år. Och den var tillräckligt bra för att jag skulle gilla den och nu vilja se hur den är filmatiserad. Jag gillar Coraline en sån härlig tjej. Och lagom läskig bok för ett barn i rätt ålder. 
Betyg 3 av 5

1 kommentar:

  1. Jag har bara sett filmen. Måste läsa boken någon gång också :)

    SvaraRadera