fredag 5 januari 2018

Statistikåret 2017 (förvirrat och missvisande???)


Jag brukar egentligen inte fundera på vad (här menar jag inte handlingen utan hålla koll på hur mycket böcker eller sidor jag läser) jag läser inte mer än att jag skriver upp i en liten bok vad jag läser och vad de fick för betyg. Men från och med förra året började jag använda Goodreads mycket mer i min läsning, och hade en Reading Challenge. Så nu kände jag att det skulle vara kul att kolla upp lite annat med min läsning. Här kommer lite siffror. (Som när jag nu skrev det här har blivit fel någonstans, vet faktiskt inte riktigt hur många böcker jag har läst det verkar vara någonstans mellan 179 - 186 st, jag har inte angett alla böcker på Goodreads pga en del faktaböcker och novellsamlingar inte har funnits där). Min huvudräkning så här sent på kvällen fungerar inte, men orkar inte kolla upp igen så ni får ta vissa siffror med lite nypa salt, det kan diffa på några få ental här och där. När jag räknar efter vad jag räknat ut vad jag har läst per månad ( som jag har gjort under hela året månadsvis så jag litar mest på den siffran) så det blir den siffran jag beslutar mig för att köra med, för jag vill inte räkan om eller skriva om detta inlägg nu,

  • Har läst 182  (175 är den gamla siffran )böcker i år.
  •  Fördelat på 159 på svenska och 20 på engelska.
  • Fördelat på 110 kvinnliga, 62 manliga författare och 9 författarsamarbeten (1 kvinligt, 3 manligt, 5 blandat par) och 3 med flera författare (novellsamlingar).
  • Fördelat på 108 vuxenböcker, 51 unga vuxna böcker och 22 barnböcker (9-12 år).
  • Grafisk roman 17 st.
  • 10 ljudböcker
  • Romaner med 44 st ( 1st magisk realism).
  • Fantasy med 44 st varav 17 urbanfantasy, 1 steampunk
  • Dystopier 20 st.
  • Faktaböcker 14 st
  • Klassiker 12 st
  • Biografier 7 st
  • Skräck 7 st
  • Re-telling 3 st
  • Diktform 2 st.
  • Betygfördelning. 7 st betyget 5, 86 st betyget 4, 81 st betyget 3, 9 st betyget 2 och en DNF (gav upp läsningen).
  • Lästa per månad januari 7 st, februari 9 st, mars 13 st, april 20 st, maj 15 st, juni 14 st, juli 23 st, augusti 9 st, september 18 st, oktober 18 st, november 15 st, december 19 st. Sammanlagt 182 st böcker i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar