söndag 27 december 2015

Nyårslöftestag

Hittade denna Nyårslöftetaggen från Bokentusiasten och tyckte det verkade kul att göra den. Så här kommer mina svar.


1. En klassiker jag lovar att läsa


Det finns en del klassiker jag har tänkt mig läsa. Fast vilken ska jag lova att läsa i år då...Homeros odysesus ....Dantes den gudomliga komedin...eller Don Quijote som jag har funderat på länge???


2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta


Även här kan jag tänka mig ett par som svar. Annika Bengtsson av Liza Marklund, Hammarbyserien av Carin Gerhardesen eller Divergent serien av Veronica Roth


3. En bokserie jag lovar att påbörja


Finns så många serier som jag vill på börja så här är det också svårt att välja. Legendserien, Lewisserien av Peter May,


4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av


Här var det blankt kommer inte på någon just nu.


5. En bok jag lovar att läsa om


Haft tankarna på att läsa Jane Eyre eller Svindlande höjder ett tag nu. De läste jag senast i tonåren. Och jag har även Jane Austens romaner i engelsk upplaga som jag har tänkt att läsa någon gång. 


6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska


Vilken genre skulle det vara har läst de flesta och kommer inte på någon speciell så där helt apropå just nu. Nu kom jag på en erotik som tex Femtio nyanser av honom (heter den så?)


7. Ett seriealbum jag lovar att läsa


Här skulle vilket seriealbum som helst duga, har definitivt inte läst många alls. Kanske någon av Liv Strömqvist.


8. En novell jag lovar att läsa


Även här finns det många pga jag är med i novellutmaningen, har en samling av Alice Munro  som ligger här och väntar.


9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa


Har en del böcker där barn blir utsatta för sexuellt våld och annat våld. Ev Sabine Dardenne "Jag väljer livet"

10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa

Här skulle jag kunna skriva hur mycket som helst, har under året tänkt en hyllvärmareutmaning. Kanske Sågverksungen av Vibeke Olsson.


11. En debut jag lovar att läsa


Nu är jag lite osäker om detta är en debut men det är en bok jag inte har läst i alla fall. En man som heter Ove. Har faktiskt inte heller läst Hundraåringen som försvann....skäms lite att skriva detta

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans


Här finns det ett par som ligger i min hyllvärmarutmaning. Arnserien (fastna efter ca femtio sidor lästa i bok ett)och Milleniumserien (fastna efter ett par femtio sidor lästa i bok två).


13. Tagga några andra!


Tänkte det skulle vara kul att tagga några tex

Nellons bokblogg, Mias bokhörna, Lyrans Noblesser, Johannas deckarhörna och Maddes bokblogg

1 kommentar:

  1. Hej och tack för taggen, här är mina svar; http://eggetbok.blogspot.se/2015/12/nyarsloftestag.html

    SvaraRadera