måndag 24 juli 2017

Omänniskor av N Johansson och K Svensson

När Sigrid av en slump upptäcker att hon har förmågan att förvandlas till ett djur förändras allt. Men hon är inte ensam. Mitt ibland oss finns omänniskorna, de som kan byta skepnad. Enligt sällskapet Svenska filialen, som arbetar för att bevara hemligheten om omänniskorna, finns det 270 000 omänniskor runt om i världen. Sigrid, vars skepnad är lodjur, engageras i sällskapets jakt på omänniskor som använder sina förmågor på fel sätt.

I Skåne har mystiska vildsvinsatttacker ägt rum, och sällskapet misstänker att det rör sig om en omänniska i vildsvinsskepnad. Sigrid dras in i en kamp som kommer att handla om liv och död. Vem är vän? Vem är fiende? Vem är god? Vem är ond? Vem är människa? Vem är djur?

Nanna Johanssons & Kristoffer Kringlan Svenssons första ungdomsroman är en spännande urban fantasy-historia som får oss att tvivla på världen som vi känner den. Boken är första delen i en trilogi.
Text och bild från Adlibris sida.

Denna bok var några år gammal och inte hade jag fattat att "Kringlan" Svensson hade gjort uttal som inte var passande om en recension och i en podcast han varit med i, som gjort att Nanna inte har velat fortsätta att skriva en trilogi tillsammans med honom. Men det har ännu inte kommit någon fortsättning på trilogin, men det hoppas jag verkligen det gör för denna bok var något som jag gillade. Det märks att denna är skriven av svenskar för jag känner hur denna fantasy baseras på vårt sätt att skriva detta och inte att det är en dussin fantasy berättelse. Jag gillar omänniskorna i denna bok och vill få reda mer på vad som händer dem. Hoppas verkligen att det kommer en fortsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar