tisdag 19 september 2017

Veckans topplista - höst-känsla


För dagens topplista skriver Johanna på sin deckarhörna;

Temat den här veckan är topp fem höstkänsla. Ett ganska fritt ämne när det kommer till tolkningar. Böcker i höstfärger, som utspelar sig på hösten, eller kanske en författare ni gärna läser när höstmörkret faller? Det blir spännande att se!

Detta ämne var klurigt, har funderat en del över vad jag skulle göra en lista om. Men det blev tillslut att jag valde böcker ur min att-läsa-hög utifrån vad jag tycker är höstläsning. Alltså en bok, som kan få vara lite spännande och skrämmande, som gör att man vill krypa upp i läshörnan med en varm filt och en god kopp te.  Jag har sett booktubers som har givit information om både Victober och Sbookober (även om jag inte är förtjust i högtiden Hallowen), och utifrån dem har jag fått några böcker som jag tänkt läsa. Så min lista kommer från det.


  1. Sekten på dimön - Mariette Lindstein (både rysare och sen kan man ju koppla även dimma till hösten)
  2. Det av Stephen King (skräckmästaren)
  3. Svindlande höjder av Emily Bronte (fast den har jag läst och tänker inte läsa just nu under Victober, men kunde inte ta med den för den ger ju verkligen höstkänsla med sina engelska heder och mörka berättelse). Jag tänker nog läsa Spöket på Canterville av Oscar Wilde istället.
  4. Våran hud, vårat blod, våra ben av John Ajvide Lindqvist
  5. Syndaflodens år av Margaret Atwood (dystopi känns som en genre som passar till hösten).

11 kommentarer:

  1. Svindlande höjder är en av mina favoriter! Det skulle jag också vilja läsa, men såg filmen förra veckan och har den i lite för färskt minne :)

    SvaraRadera
  2. Svindlande höjder är underbar!

    SvaraRadera
  3. Intressant höstig lista. Marielle Lindsteins serie är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. Just det, Våran hud, vårat blod, våra ben är ju en novellsamling. Den kunde jag ju läsa till höstbingot :)

    SvaraRadera
  5. Svindlande höjder är verkligen bra!

    SvaraRadera
  6. "Det" har jag läst, faktiskt fler än en gång, nu undrar jag om jag vågar se filmen..

    SvaraRadera
  7. Svindlande höjder ger ju en rätt höstig känsla ändå, det har du rätt i.

    SvaraRadera
  8. Det har jag läst, men det är länge sen ;)

    SvaraRadera
  9. Syndaflodens år är lagom kuslig för höstläsning.

    SvaraRadera