söndag 22 oktober 2017

En smakbit på söndag


Någon gång måste bli första gången, jag har aldrig varit med på en smakebit på sondag som bloggen Flukten fra virkeligheten brukar ha på söndag, men jag kom att gilla denna jag bjuder på idag så jag kunde inte låta bli.
Den kommer från boken Min mammas hemlighet av Nicola Scott.

Han skrattar alltid och får alla andra att skratta också, och det är svårt att förbli ledsen i hans sällskap. Så vi gick på en promenad och han berättad allt för mig om rosorna och om en ny sort som trädgårdsmästaren precis ympat. De kallar den Janie, efter hans mor, och jag försöker lägga det på minnet så att jag kan berätta det om det för mamma, som älskar rosor. Och sedan plockade han ihop min filt och mina böcker och drog med mig för att dricka te. Jag berättade inte för honom att jag tycker om att vara för mig själv under vackra kvällar på det här underbara stället där det doftar så ljuvligt och det finns så gott om plats överallt för att läsa och skriva och tänka på min mor. Å andra sidan hade jag inte direkt något emot att promenera med honom och lyssna på hans skratt heller. sid 82

Sommaren 1958 lämnar Elizabeth föräldrahemmet i London för att tillbringa lovet i lantliga Sussex. Det blir en sommar hon aldrig kommer att glömma …
Drygt 40 år senare dyker en främmande kvinna upp hos Elizabeths dotter och hävdar att de två är systrar. Dottern Addie tror henne inte, men inser att det är något som inte stämmer och snart vänds hela hennes liv upp och ned. Nu inleds ett sökande som för de båda kvinnorna ut på en känslosam resa bakåt i tiden, till 1958 och sommaren i Sussex. Det visar sig att Elizabeth höll flera hemligheter inom sig …
Den internationella bästsäljaren Min mammas hemlighet är en trollbindande historia om familjehemligheter, himlastormande förälskelse och om en ung kvinnas väg till ett självständigt liv.

3 kommentarer:

  1. Den känner jag igen, har sett den lite överallt den senaste tiden. Den låter intressant.

    SvaraRadera
  2. Den låter verkligen intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Den ligger i min läsahög. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera