tisdag 2 januari 2018

Mina planer för bokåret 2018

Jag kände att förra året blev det lite för mycket planer redan i början av året, speciellt som jag under årets gång hoppade på både den ena och den andra read-a-thon etc. Så jag kände för i år ska jag ta det lite lugnare med de här utmaningarna som ska vara årslånga.
Men lite planer på utmaningar har jag ändå, som de här:

  •  En Reading Challenge på Goodreads tänkte jag ha, och för att jag i år läste 175 st böcker så tänkte jag inför nästa år försöka få läst lika många. 
  • Sen har jag en ju en långtgående utmaning, att minst läsa en bok av alla nobelpristagare, denna prickar jag av några per år, så det kommer jag försöka läsa några under året som går.
  • Sen så har jag sett att Vargnatts bokhylla tänkte göra en klassikerutmaningen, och som sagt jag har tänkt att försöka läsa lite klassiker så det låter väl som en bra sak för att sätta press på mig själv att läsa lite klassiker i alla fall första halvåret. 6 klassiker på 6 månader, i januari kommer det att bli Slakthus 5 av Vonnegut för den är även boken för Book in a Jar gruppen. Andra klassiker som jag skulle vilja läsa är Peter Pan, Moby Dick,m Gösta Berlings saga, Djungelboken(två flugor i en smäll nobelpristagare också), får se om det blir dessa eller andra. Även booktubern BookOlive läser klassiker hon har en video där hon talar om vilka 12 klassiker hon ska läsa i år.
  • Sen har jag tänkt att försöka läsa lite av mina egenägda böcker och försöka låna mindre från biblioteket i år, så förutom sådana som jag har köpt under 2017 som jag vill läsa har jag även en hel del hyllvärmare som jag har belyst i Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan, så utifrån de jag har skrivit om under 2017 har jag lagt 30 stycken uppskrivna på lappar i en burk, som jag tänker dra en till två ur per månad under året och försöka läsa.
  • Till sist försöka avsluta bokserier som jag håller på att läsa.
  • Plus en sak med bloggen är att jag ska försöka skriva recensioner mera tätt inpå jag har läst ut boken, för det gjorde jag inte under 2017 och hade nu i december en hel drös recensioner att försöka hinna med inför årsskiftet.
Oppps!!! Detta blev ju mycket planer ändå när jag skrev ner dem här.
Och om ni vill kan ni i min Goodreads grupp We love books vara med och läsa en bok per månad och ha lite diskussion om dem. Jag gillar att höra andras tankar om vad de läser, så sök upp guppen och var med vet jag.

1 kommentar: