lördag 27 januari 2018

Read-a-long Dödssynden av Lee Harper #3

Read-a-longen som Nellons bokblogg har hållit i är nu slut för denna gången. Boken Dödssynden av Lee Harper är nu utläst, den som inte vill bli Spoilad ska inte läsa längre.

Vad tyckte jag nu om sista tredje delen, rättegången slutade inte som någon i Scouts familj ville, och de försöker nu leva vidare med det som hände då och nu. Tom Robinson hamnar i fängelse och blir desperat när han inte klarar av pressen att oskyldigt vara dömd, och blir ihjälskjuten när han flyr. Jag förstår helt enkelt inte de som som säger att det var vad man kunde förvänta sig att han skulle försöka fly när möjligheten fanns och att de inte ägnar en enda mer tanke åt att han oskyldigt blivit ihjälskjuten (åhh jag vet inte vad jag menar med denna tanke...)

Tycker det är så fint att hans änka får ett jobb och hennes arbetsgivare hjälper henne gentemot Bob Ewell som hotar henne och även Atticus familj fast han vann rättegången när Robinsons fälls för den påstådda våldtäkten.
Bob Ewell går så långt att han till och med attackerar Scout och Jem en mörk natt när de är på väg hem från skolan, de får däremot mystisk hjälp av Boo (Arthur) Radley, detta förstår Scout efter händelsen när de kommit tryggt hem. Dock är Jem illa skadad.

Att Atticus vill att rättvisan ska komma fram att han även inte ens vill ljuga för Jems skull, det funderar jag verkligen över, sheriffen säger att det verkar vara en olyckshändelse, varför kan han inte godta det. Sen undrar jag om det verkligen var Jem i så fall, utan jag tror mer på Boo Radley gjorde det när han hjälpte barnen. Och om det inte var en olyckshändelse så var det i alla fall en icke medveten handling. Dråp som vi kallar det i Sverige. Men efter alla true crime jag har sett eller hört på så vet jag att i vissa stater i USA finns inte den brottsrubriceringen utan det är mord i olika grader de kan anklagas för i domstolen. Sen att de även kan besluta att barn ska i rätten dömas som vuxna och inte barn och som sagt redan i den unga åldern som Jem är i.

Här länkar jag till mina tidigare inlägg och övriga som har läst och skrivit om boken:
Read-a-long #1
Read-a-long #2

Nellons bokblogg
I Regnet
Littermentärt
BokParadiset

Om man är intresserad av hur (så kallade oskyldiga) med "fel" hudfärg behandlas i rätts USA kan man titta på Time: The Kalief Browder Story, går att se på Netflix, nu har jag bara sett första avsnittet men. En 16 årig man blir anklagad för att tagit en ryggsäck och bara för att han är villkorlig dömd (pga tjuvkört en lastbil) blir han anhållen och i väntan på rättegång blir inlåst på Rikers Island jail (vet inte om det är det rätta namnet på fängelset) där han blir misshandlad av både medfångar och av vakterna och får tillbringa 300 dagar i isoleringscell, han är inlåst i ca 900 dagar innan rättegången sker. Prata om att inte tro på att någon är oskyldig tills motsatsen bevisats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar